Samochody elektryczne w większości krajów wciąż stanowią tylko niewielką część ogółu pojazdów, jednak ich liczba stale się zwiększa, sprawiając, że jest to obecnie najszybciej rosnąca część rynku motoryzacyjnego. Mocne przyspieszenie elektromobilności widać nie tylko na świecie, ale i w Polsce. Wraz z rozwojem technologii, obniżeniem cen pojazdów EV i gęstością infrastruktury, z miesiąca na miesiąc, po krajowych drogach porusza się coraz więcej samochodów na prąd. Jak wygląda elektromobilność w Polsce? Jakie są perspektywy rozwoju czystego transportu?
Samochody elektryczne na polskich drogach
Polacy coraz chętniej przerzucają się na ekologiczny transport. Z danych udostępnionych przez Licznik Elektromobilności wynika, że pod koniec marca 2023 roku po polskich drogach jeździło już 67 127 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne odpowiadają za niemal 50% pojazdów z napędem alternatywnym.
Elektromobilność w Polsce – infrastruktura
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Pod koniec marca 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2 699 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, co przekłada się na 5 305 punktów. Szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC) stanowiły 30% z nich, pozostałe to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW. Tylko w marcu uruchomiono 19 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (39 punktów). PSPA w swoim raporcie szacuje, że w 2030 roku na rynku może być 100 tys. punktów ładowania, ale rozwój konieczny jest nie tylko w segmencie publicznym, ale także i prywatnym. Prywatna infrastruktura ładowania jest ważnym czynnikiem rozwoju całej branży. Konieczne jest jednak systemowe podejście i wsparcie rynku.
Elektromobilność w Polsce – prognozy
Coraz większa świadomość ekologiczna, oraz stale rosnące ceny paliw sprawiają, że kierowcy chętniej przerzucają się na elektryczne pojazdy. Według danych Barometru Nowej Mobilności PSPA już 42,4% Polaków jest zainteresowanych zakupem auta elektrycznego w ciągu najbliższych 3 lat.
Badanie opublikowane przez PSPA wskazuje, że Polacy coraz bardziej interesują się tematem elektromobilności, a im więcej o nim wiedzą, tym częściej wybierają pojazdy na prąd. W 2019 r. aż 84% respondentów deklarowało niewiedzę dotyczącą elektryków, a w 2022 r. było to jedynie 39,8% ankietowanych. Jeśli chodzi o bariery przed zakupem elektryków, badani najczęściej wskazują obawy o wzrost ceny energii i brak zakładanych oszczędności eksploatacyjnych. Z kolei głównymi czynnikami, które zachęcają Polaków do wyboru samochodów na prąd, są niższe koszty eksploatacji (51,3%), świadomość ekologiczna (47,8%) i dostępne dopłaty do zakupu pojazdu (39%). Impulsem do rozwoju elektromobilności, obok dotacji może być również znaczny rozwój infrastruktury ładowania.
Bariery rozwoju elektromobilności w Polsce
Barierą hamującą rozwój elektromobilności w naszym kraju są ograniczone możliwości ładowania samochodów. Ze względu na brak infrastruktury szybkiego ładowania pokonywanie pojazdem elektrycznym wielu kilometrowych tras jest dziś w Polsce utrudnione lub w wielu miejscach wręcz niemożliwe. Ładowarki do samochodów elektrycznych na trasach szybkiego ruchu to kluczowy element zwiększania zasięgu aut elektrycznych. Badania PSPA wykazały, że konieczna jest rozbudowa istniejącej infrastruktury, a ankietowani twierdzą, że odległość do ładowarki nie powinna być większa niż 2 kilometry (40,9%) lub 3 kilometry (20,3%). Brak ładowarek to także problem większości polskich miast, które cierpią na niedobór ogólnodostępnych stacji do ładowania pojazdów elektrycznych. Wyjątkiem są duże aglomeracje, takie jak Warszawa, Gdańsk, Poznań, Kraków czy Katowice. Co jeszcze hamuje elektromobilność? Najczęstsze obawy Polaków to niewielki zasięg, wysokie ceny samochodów elektrycznych, inflacja i rosnące ceny prądu.
Elektromobilność w Polsce – regulacje prawne
W 2014 roku Parlament Europejski wydał dyrektywę w sprawie rozwoju infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia publicznie dostępnej infrastruktury dostarczania energii elektrycznej dla pojazdów silnikowych.
Znowelizowana krajowa ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewiduje konieczność powstawania miejsc ładowania w budynkach użyteczności publicznej i wielorodzinnych. W nowo wybudowanych budynkach niemieszkalnych posiadających więcej niż 10 stanowisk postojowych należy zainstalować co najmniej jeden punkt ładowania, a także kanały na przewody i kable elektryczne umożliwiające montaż co najmniej jednego punktu ładowania na 5 stanowisk postojowych znajdujących się wewnątrz budynku lub należących do budynku. Z kolei budynki mieszkalne, w których jest więcej niż 10 stanowisk postojowych, należy budować, instalując kanały na przewody i kable elektryczne na wszystkich stanowiskach postojowych, które umożliwią właścicielom takich stanowisk zainstalowanie punktów ładowania. Podobnymi wymaganiami objęte są również remontowane i przebudowywane budynki, w których koszt wykonywanych prac związanych z systemami technicznymi budynku lub przegrodami zewnętrznymi wynosi więcej niż 25% wartości budynku, lub gdy wydatki na instalację infrastruktury kanałowej i punktów ładowania nie przekraczają 7% całkowitego kosztu prac.
Ustawa nakłada również obowiązek wprowadzenia pojazdów elektrycznych do floty użytkowanych pojazdów samochodowych. Od 2022 roku gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców muszą zapewnić 10% udział pojazdów elektrycznych we flocie, a od 2025 r. co najmniej 30% pojazdów będzie musiało być nisko lub zeroemisyjnych. W przypadku komunikacji miejskiej, od 2023 r. 10% jej floty powinny stanowić elektryki, od 2025 r. – 20%, a od 2028 r. – 30%. Co więcej, ustawa nakłada na gminy obowiązek budowy ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, których liczba zależy od liczby mieszkańców.
W stronę elektromobilności
Zalety pojazdów elektrycznych stanowią mocny argument do upowszechnienia tego rodzaju transportu. Regulacje unijne i krajowe stanowią fundamenty rozwoju elektromobilności w Polsce. Ich celem jest zmniejszenie emisji szkodliwych dla środowiska substancji i zwiększenie dostępności infrastruktury ładowania aut elektrycznych.
Jesteś zainteresowany własną stacją ładowania? Sprawdź naszą ofertę i ładuj się w elektromobilność!