Niewątpliwą zaletą paneli fotowoltaicznych jest to, że charakteryzują się niską awaryjnością. Wynika to z między innymi z faktu, że elektrownia słoneczna nie posiada ruchomych części, które to zazwyczaj są przyczyną usterek. Jednak gwarancja na instalację fotowoltaiczną jest kluczową sprawą, ponieważ daje komfort i bezpieczeństwo na długie lata. W przypadku fotowoltaiki istnieją różne rodzaje gwarancji. Jak działają poszczególne gwarancje? Czy są inne drogi składania reklamacji? Jakie zabezpieczenia trzeba wziąć pod uwagę, decydując się na zakup? Sprawdź!
Rodzaje gwarancji na instalację fotowoltaiczną
Kupując instalację, należy zwrócić uwagę na to, jaki rodzaj gwarancji na fotowoltaikę oferuje dystrybutor. Wśród najczęściej spotykanych na rynku są:
- Gwarancja na panele fotowoltaiczne – udzielana przez producenta paneli, różni się w zależności od marki, zazwyczaj wynosi ok. 10 lat, obejmuje wszystkie wady i błędy produkcyjne.
- Gwarancja na sprawność paneli fotowoltaicznych – z biegiem lat, panele fotowoltaiczne tracą swą pierwotną wydajność. Gwarancja na sprawność oznacza, że po danym czasie np. 25 lat, sprawność paneli nie będzie wynosić mniej niż tyle, ile zapewnia producent. Liniowa gwarancja oferowana przez Jinko na 30 lat oznacza, że po tym okresie panele fotowoltaiczne nadal będą efektywnie produkować prąd, bo na poziomie 87,4% pierwotnej wartości.
- Gwarancja na falownik – udzielana przez producenta, najczęściej na okres 5 lat, chociaż zdarzają się producenci oferujący nawet 10-letnią gwarancję jak Solis. Gwarancja na inwerter jest istotna, ponieważ bez tego urządzenia, nie będziemy mogli wykorzystywać prądu wyprodukowanego przez instalację.
- Gwarancja wykonania usługi montażu fotowoltaiki – udzielana na okres od 2 do 10 lat przez instalatora systemu fotowoltaicznego, obejmuje wszystkie usterki robocze.
Oprócz tych gwarancji producenci oferują także ochronę zewnętrznego modułu WI-FI, okablowania, zabezpieczeń elektrycznych AC/DC, systemu montażowego. Okres, na który oferowane są zapewnienia producenta, jest zazwyczaj niewielki i wynosi około 2 lat, na system montażowy około 10 lat. Każda z tych gwarancji jest ważna, ponieważ zapewnia o sprawności naszej domowej elektrowni słonecznej. Dlatego niezbędne jest, by były one jak najdłuższe. Warto zwrócić także uwagę na serwis, najczęściej na bezpłatną pomoc w razie awarii możemy liczyć jedynie przez 2 lata, co przy nawet 30-letniej gwarancji na sprawność wydaje się być bardzo krótkim okresem.
Gwarancja producenta, a Gwarancja 360
Chcąc dać Ci pewność, że Twoja instalacja fotowoltaiczna będzie przez długi czas skutecznie i stale produkować energię ze słońca, Columbus oferuje Gwarancję 360. Co to oznacza? Nawet 15-letnia gwarancja (czas trwania w zależności od wybranego pakietu) obejmuje wszystkie komponenty instalacji. W pakiecie 360 rozszerzona jest także gwarancja na serwis, która również wynosi do 15 lat, dzięki temu mamy pewność, że w razie usterki, zostanie ona szybko usunięta przez firmę. Gwarancja od Columbus działa na zasadzie door-to-door, czyli po prostu „od drzwi do drzwi”. Po zgłoszeniu nieprawidłowości, serwis przyjeżdża na miejsce, by sprawdzić problem, dokonać naprawy lub wymienić sprzęt.
Panele fotowoltaiczne – gwarancja na sprawność
Z czasem panele fotowoltaiczne tracą część swojej pierwotnej mocy (zazwyczaj nie jest to więcej niż 0,5% wydajności rocznie. W przypadku większości producentów, dzięki gwarancji na sprawność fotowoltaiki, mamy pewność, że po 25 latach, wydajność instalacji nie będzie niższa niż 80%, a jeśli tak się stanie, mamy podstawę, by ubiegać się o rekompensatę z tego tytułu.
Rękojmia na fotowoltaikę
Rękojmia to obok gwarancji na fotowoltaikę, kolejna z możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta. Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego towaru konsumpcyjnego. Jeżeli klient składa reklamację na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca – i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Klient może domagać się naprawy instalacji lub wymiany komponentów na nowe, stosownej obniżki ceny lub odstąpienia od umowy (w sytuacji, gdy wada jest istotna).
Coroczne przeglądy – czy to ma sens?
Sprawna instalacja fotowoltaiczna to gwarancja wydajnej i bezpiecznej produkcji energii. Fotowoltaika jest systemem praktycznie bezawaryjnym, jednak sporadycznie zdarzają się usterki, które są zazwyczaj skutkiem mechanicznego uszkodzenia np. uszkodzenie przewodu przez osuwający się śnieg. Podczas przeglądu sprawdzane są wszystkie komponenty instalacji oraz zabezpieczenia, wykonywane są także pomiary elektryczne oraz kontrolowana jest praca inwertera. Przegląd serwisowy to moment, podczas którego, specjalista sprawdza, czy żaden element nie uległ uszkodzeniu oraz, czy instalacja pracuje efektywnie. Przegląd pozwala na szybką reakcję i naprawę usterki, a tym samym uniknięcie strat w produkcji energii lub innych negatywnych skutków.
Instalacja fotowoltaiczna to inwestycja na lata. Chcąc przez długi czas czerpać korzyści i nie martwić się ewentualnymi usterkami, należy wybrać firmę, która troszczy się o bezpieczeństwo i zysk Klienta. Columbus dzięki wprowadzeniu rozszerzonych gwarancji, zapewnia długoterminową rentowność inwestycji.
Jesteś zainteresowany fotowoltaiką z długą gwarancją, a może chcesz wykonać przegląd serwisowy swojej instalacji? Zapraszamy do kontaktu.