Rosnąca popularność samochodów z napędem elektrycznym powoduje, że na rynku pojawia się coraz więcej stacji ładowania. Dwie rzeczy, które wpływają na szybkość ładowania, to moc ładowarki i typ wtyczki. W jednym i drugim przypadku do wyboru mamy kilka modeli, które możemy dostosować w zależności od własnych potrzeb.
Ładowarki do elektryków – czym się różnią?
Każda stacja do ładowania pojazdów ma swoją moc oraz rodzaj wtyczki, które wpływają na szybkość ładowania danego pojazdu. Co najważniejsze, wyróżniamy dwa typy ładowarek ze względu na moc: z prądem zmiennym i z prądem stałym.
Ładowarki AC, czyli z prądem zmiennym, charakteryzują się tym, że czas ładowania jest dłuższy, niż w przypadku tych zasilanych prądem stałym. Ich moc wynosi od 2 do 13 kW przy napięciu jedno- lub trójfazowym. Czas potrzebny do naładowania akumulatorów za pomocą tej ładowarki to w zależności od posiadanego samochodu ok. 6 godzin (dla ładowarek z maksymalną mocą 3,68 kW) lub 3-4 godziny (dla ładowarek o mocy 7-11 kW).
Ładowarki DC są zasilane prądem stałym, ponieważ pełnią funkcję konwertera prądu zmiennego na stały. Umożliwiają naładowanie baterii pojazdu nawet do 80% w ciągu godziny, co jest możliwe dzięki osiąganiu mocy ładowania od 50 do 350 kW.
Jakie są rodzaje wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych?
Najpopularniejsze rodzaje wtyczek do ładowania elektryków to Typ 2, CCS2 i CHAdeMO. W zależności od posiadanego modelu pojazdu możemy podpiąć inne złącze. Mimo że na ten moment producenci pojazdów wykorzystują różne rodzaje wtyczek, to możemy postawić tezę, że standaryzacja jest nieunikniona, aby utrzymać koszty produkcji na niskim poziomie oraz zapewnić jak największą wygodę kierowcom.
Typ 2
Uniwersalne złącze obsługujące każdy pojazd elektryczny za pomocą systemu ładowania 1- lub 3- fazowym prądem przemiennym, który jest definiowany jako system wolnego ładowania. W tym systemie ładowarka przejmuje sterowanie komunikacją z pojazdem.
CCS2
Złącze używane m.in. przez Volkswagen, BMW, Opel oraz inne modele koncernów europejskich. System jest definiowany jako półszybki i szybki. Przetwornik AC/DC znajduje się stacjonarnie w ładowarce, a połączenie wtykane realizowane jest od strony pojazdu ze względu na wyższe wartości prądu.
CHAdeMO
Wtyczka używana m.in. przez Nissan i Mitsubishi oraz inne modele koncernów azjatyckich. To standard, który wywodzi się z Azji i ładuje bezpośrednio prądem stałym o mocy 400 kW (400 A, 1000 V).
Wybierz swoją ładowarkę do elektryka!
W ofercie Columbus dla Biznesu znajduje się 6 ładowarek do samochodów elektrycznych, które mogą być wykorzystywane w różnych miejscach: od hoteli, przez parkingi, MOPY, obiekty sportowe, po centra handlowe.
Model | Moc ładowania | Liczba punktów ładowania | Rodzaj stacji | Rodzaj montażu | Czas ładowania |
Go Power 7 | 7 kW | 1 | AC | naścienna lub wolnostojąca | 5 – 6 godzin |
Go Power 11 | 11 kW | 1 | AC | naścienna lub wolnostojąca | 3 -4 godziny |
Go Power 22 | 22 kW | 2 | AC | naścienna lub wolnostojąca | 3 – 4 godziny |
Go Power 30 | 30 kW | 1 | DC | naścienna lub wolnostojąca | ok. 1,5 godziny |
Go Power 60 | 60 kW | 2 | DC | naścienna lub wolnostojąca | ok. 40 minut |
Go Power 360 | 360 kW (do 200 kW na złącze) | 6 | DC | wolnostojąca | ok. 20 minut |
Oferujemy kompleksową usługę: od wyboru odpowiedniej ładowarki do elektryka, przygotowania, zgłoszenia i reprezentowania we wszystkich formalnościach, poprzez instalację i uruchomienie stacji, przeszkolenie z jej obsługi, aż po utrzymanie, eksploatację oraz obsługę posprzedażową. Dodatkowo posiadasz wybór dotyczący sposobu finansowania stacji – oferujemy możliwość zakupu za gotówkę, 50/50 lub abonament.