12 lipca ruszył nabór wniosków o dofinansowanie z programu “Mój elektryk”, do zakupu samochodów elektrycznych i wodorowych. Kwota dotacja sięga 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych – nawet 27 000 zł. Co jest celem programu? Jakie są warunki i kto może skorzystać ze wsparcia?
Mój elektryk – cel programu
Celem programu Mój elektryk jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji z silników spalinowych, dzięki ułatwieniu przechodzenia na transport zeroemisyjny. Popularyzacja elektromobilności ma przyczynić się się do poprawy jakości powietrza.
Wskaźniki osiągnięcia celu:
- co najmniej 30 000 Mg/rok emisji CO2,
- co najmniej 0,24 Mg/rok emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10)
- co najmniej 40 Mg/rok tlenków azotu.
Mój elektryk – dla kogo
Program skierowany jest do osób fizycznych. Wkrótce o dopłaty do samochodów elektrycznych będą mogli występować także przedsiębiorcy, samorządy i inne instytucje.
Beneficjentami programu Mój elektryk mogą być:
- osoby fizyczne
- Jednostki sektora finansów publicznych,
- Instytuty badawcze,
- przedsiębiorcy,
- stowarzyszenia,
- fundacje
- spółdzielnie,
- rolnicy indywidualni,
- kościoły i inne związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne,
- organizacje religijne.
Mój elektryk – kwota dotacji
Dla osób fizycznych
Dotacja ma postać bezzwrotnej dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, których cena nie przekracza 225 000 zł. Dotacja wynosi do 18 750 zł.
Na specjalne warunki mogą liczyć posiadacze Karty Dużej Rodziny – nie dotyczy ich limit cenowy, a kwota dotacji może sięgnąć aż 27 000 zł.
Dofinansowanie będzie przyznawane na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów zakupu auta. Osoba fizyczna może ubiegać się o jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd elektryczny.
Dla wnioskodawców nie będący osobami fizycznymi
Zyskają oni możliwość ubiegania się o dofinansowanie do więcej niż jednego pojazdu, a wysokość dotacji uzależniona zostanie od rodzaju auta i przewidywanego przebiegu.
Formy dofinansowania:
- dotacja,
- dotacja ze środków udostępnionych bankom z przeznaczeniem na dopłatę do opłat ustalanych w umowach leasingu (na dopłaty do umów leasingu elektryków firmowych trafi 400 mln zł).
Dofinansowanie zakupu pojazdów wyniesie:
- M1 przy maksymalnej cenie pojazdu 225 000 zł wyniesie 27 000 zł – wymagany średnioroczny przebieg powyżej 15 000 km,
- M2, M3, N1 wyniesie do 20% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 50 000 zł,
- M2, M3, N1 wyniesie do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 70 000 zł – warunkiem będzie zadeklarowanie średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km,
- L13-L7e – do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 4 000 zł.
Mój elektryk – nabór wniosków
By otrzymać wsparcie należy przygotować fakturę za zakup i złożyć wniosek o dofinansowanie w NFOŚiGW w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępny pod adresem: http://gwd.nfosigw.gov.pl.
Mój elektryk – terminy
Nabór wniosków od osób fizycznych potrwa od 12 lipca 2021 roku, do 30 września 2025 r. albo do wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel. Okres wydatkowania środków potrwa do 30 czerwca 2026 r. Okres kwalifikowalności kosztów ustalono na 01.05.2020 r. – 31.12.2025 r.
Budżet naboru wynosi do 500 mln zł. Z całkowitej puli 100 mln zł trafi na dopłaty dla osób fizycznych, 400 mln na dopłaty do leasingu dla firm.
Mój elektryk – jakie samochody?
Program przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie pojazdów które wykorzystują do napędu:
- energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania,
- energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych,
- silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych bądź innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych.
Warunki programu Mój elektryk
- koszt zakupu pojazdu zeroemisyjnego nie może przekroczyć 225 000 zł (nie dotyczy osoby fizycznej posiadającej kartę dużej rodziny),
- pojazd kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e,
- fabrycznie nowy,
- nie zarejestrowany przed zakupem lub zarejestrowany przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km,
- pojazd nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w tym działalności rolniczej,
- pojazd nie może być wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej,
- pojazd musi być ubezpieczony od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży, w tym polisą OC oraz AC (autocasco) co najmniej w okresie trwałości;
- w ciągu kolejnych 2 lat nie można sprzedać samochodu. Sprzedaż w ciągu tego okresu samochodu elektrycznego to jednocześnie zwrot otrzymanego dofinansowania, czyli nawet aż wspomniane 27 tys. zł.
Czy to jedyne przywileje dla użytkowników elektryków?
Dzięki zmianom w prawie, m.in. Ustawie o elektromobilności, kupujący auta elektryczne są zwolnieni z akcyzy. Co więcej na użytkowników pojazdów elektrycznych czekają przywileje w postaci możliwości korzystania z buspasów i bezpłatnych parkingów w strefach płatnego parkowania.