“Mój Prąd” to rządowy program skierowany do gospodarstw domowych na terenie całej Polski. Projekt zakłada dofinansowanie instalacji fotowoltaicznych, magazynów energii, ciepła i systemów zarządzania energią. Celem zaktualizowanego programu, jest zwiększenie w Polsce produkcji energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznych, wzrost autokonsumpcji wytworzonej energii poprzez jej magazynowanie, a także zwiększenie efektywności zarządzania energią elektryczną. Tegoroczna edycja jest odpowiedzią na nowy system rozliczeń Prosumentów – net-billing. Dla kogo przeznaczony jest program dotacji? Na jakie wsparcie mogą liczyć Prosumenci? Sprawdź!
Mój Prąd 2023 – kiedy rozpoczyna się program?
Do IV edycji programu Mój Prąd zostaną zakwalifikowane instalacje fotowoltaiczne zakończone od 1 lutego 2020 roku (decyduje data poniesienia kosztu za instalację). Oznacza to, że osoby zainteresowane dotacją z nowej edycji tego programu nie muszą czekać z wydatkami związanymi z inwestycją w fotowoltaikę. Czwarty nabór rozpoczął się 15 kwietnia 2022 r., został przedłużony i potrwa do 31 marca 2023 r. lub do wyczerpania puli środków.
AKTUALIZACJA – 17 marca 2023 czwarty nabór (MP4) wniosków o dofinansowanie w programie priorytetowym „Mój Prąd” ZOSTAŁ ZAMKNIĘTY z powodu wyczerpania się budżetu przewidzianego na wypłaty dotacji.
Na co dotacja?
W czwartej edycji można się starać o dofinansowanie na:
- instalację fotowoltaiczną o mocy od 2 kW – 10 kW
- magazyn energii – akumulator o pojemności minimalnej 2 kWh,
- magazyn ciepła* – zasobniki c.w.u zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, zasobniki c.w.u z grzałką elektryczną, bufory ciepła zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, bufory ciepła z grzałką elektryczną, bufory ciepła wraz z zasobnikiem c.w.u. stanowiące jedno kompletne urządzenie, pompa ciepła typu powietrze/woda tj. pompa ciepła do c.w.u. + zasobnik c.w.u. lub pompa ciepła do c.w.u. ze zintegrowanym zasobnikiem,
- system zarządzania energią elektryczną HEMS/EMS.
* Dotacji podlegają jedynie urządzenia magazynujące ciepło, które nie wpływają na wzrost autokonsumpcji energii elektrycznej wytworzonej przez mikroinstalację fotowoltaiczną – np. zasobnik c.w.u. i/lub bufor ciepła zasilany przez kocioł na paliwo stałe, kocioł gazowy.
Dotacja z programu “Mój Prąd 4.0” a “Mój Prąd 4+”– ile wynosi?
Dotacja ma formę bezzwrotnej pomocy finansowej. Wysokość dotacji z programu “Mój Prąd” może pokryć do 50% kosztów kwalifikowanych instalacji. Premiowany jest zakup instalacji fotowoltaicznej wraz z komponentami towarzyszącymi. Poszczególne kwoty wsparcia sumują się. W czwartej edycji prosument mógł liczyć na maksymalnie 5 tys. zł dotacji do fotowoltaiki, do 7,5 tys. zł na magazyn energii, magazynu ciepła do 5 tys. zł, do systemu zarządzania energią HEMS/EMS do 3 tys. zł. W listopadzie ogłoszono podwyższenie kwot dofinansowania, tzw. program „Mój Prąd 5.0” (choć formalnie jest to nadal IV edycja). W nowej odsłonie programu, w przypadku magazynu energii dotacja wzrosła aż o 8,5 tys. złotych!
Maksymalna kwota dofinansowania wynosi obecnie 31 tys. złotych, z czego:
- sama instalacja PV – do 6000 zł,
- instalacja PV przy zakupie innych elementów – do 7000 zł,
- magazyn ciepła – do 5000 zł,
- magazyn energii elektrycznej – do 16000 zł,
- system zarządzania energią HEMS/EMS (pod warunkiem zakupu magazynu ciepła lub energii) – do 3000 zł.
Ważne – wnioskodawcy którzy otrzymali już wypłatę dofinansowania w ramach MP4 w poprzedniej wysokości nie będą musieli składać nowego wniosku, koszty kwalifikowane zostaną ponownie przeliczone i jeżeli przysługiwać będzie zwiększony poziom dofinansowania wypłacona zostanie różnica.
“Mój Prąd” – dla kogo program?
Program “Mój Prąd” skierowany jest do gospodarstw domowych, a beneficjentami mogą zostać wyłącznie osoby fizyczne wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby. Wymaganiem jest zawarcie kompleksowej umowy regulującej kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji. W 4 edycji warunkiem jest rozliczanie się w nowym systemie net-billingu. Prosumenci rozliczający się w dotychczasowym systemie opustów (tzw. net-metering) również mogą otrzymać dotację, jednak muszą przejść na nowy system rozliczeń.
“Mój Prąd” a ulga termomodernizacyjna i “Czyste Powietrze”
Prosument może skorzystać z obowiązującej od początku 2019 r. ulgi termomodernizacyjnej (pozwalającej odliczyć instalację fotowoltaiczną od podstawy podatku), jednak obejmie ona jedynie wydatki poza wsparciem. “Mój Prąd” nie łączy się z dotacją w programie „Czyste Powietrze”.
Czy skorzystanie z ulgi w podatku rolnym wyklucza otrzymanie dotacji z programu “Mój Prąd”?
Ulgi inwestycyjnej nie można łączyć z preferencyjnymi kredytami, pożyczkami, czy dotacjami pochodzącymi ze środków publicznych. W przypadku skorzystania z ulgi rolnej, nie można wystąpić o dofinansowanie z programu Mój Prąd.
Czy dotacja w programie “Mój Prąd” jest opodatkowana?
Dotacja udzielona w ramach programu Mój Prąd przeznaczona na zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej jest zwolniona z podatku PIT. To znaczy, że w przypadku otrzymania maksymalnej wartości dofinansowania, beneficjent otrzyma całość dotacji “na rękę”.
“Mój Prąd 4+” – kto pierwszy ten lepszy
Pozytywne opinie o fotowoltaice oraz dostępne dofinansowania sprawiły, że elektrownie słoneczne zyskały ogromną popularność. Budżet poprzednich edycji szybko się rozchodził. W przedłużonej IV edycji dofinansowania również są przyznawane na podstawie kolejności zgłoszeń, aż do wyczerpania limitu.
“Mój Prąd” – kiedy złożyć wniosek?
Dofinansowanie z programu “Mój prąd” można otrzymać, gdy instalacja została zgłoszona. Wniosek można złożyć dopiero po zakończeniu inwestycji, wcześniej nie trzeba podejmować żadnych dodatkowych działań.
Gdzie znaleźć wniosek o dofinansowanie z programu “Mój Prąd”?
Od 31.03.2020 r. Beneficjent ma możliwość złożenia tylko wniosku online za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie – https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Konto na platformie można założyć przy użyciu profilu zaufanego lub e-dowodu. Nie ma możliwości złożenia wniosku w wersji papierowej.
Istnieje również możliwość udzielenia pełnomocnictwa do złożenia wniosku przez firmę współpracują w programie, która ma zawarte porozumienie z NFOŚiGW jak Columbus.
Jakie dokumenty do wniosku o dopłatę “Mój Prąd”?
Wymogiem przyznania dotacji będzie spełnienie warunków programu oraz przedstawienie stosownej dokumentacji:
- potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia (wniosku) o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej,
- zaświadczenie / oświadczenie potwierdzające rozliczanie się Wnioskodawcy za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing,
- faktura / faktury (lub paragony imienne) za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania,
- potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury (lub paragonu imiennego),
- zaświadczenie OSD potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy.
Dodatkowo:
- dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej,
- pełnomocnictwo – jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie,
- protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS).
Wzory dokumentów znajdziesz tutaj.
Wniosek składa się w terminie od 15.04.2022 r. do 15.03.2023 r. lub do wyczerpania alokacji środków.
Ocena wniosku według kryteriów dostępu dokonywana jest zgodnie z kryteriami dostępu określonymi w programie priorytetowym. Niespełnienie choć jednego z warunków skutkuje odrzuceniem wniosku, o czym wnioskodawca zostanie poinformowany na adres e-mail podany we wniosku.
Czy można skorzystać z dotacji w przypadku instalacji fotowoltaicznej zakupionej na kredyt?
Oczywiście, wystarczy przedstawić potwierdzenie z banku lub oświadczenie wykonawcy, że faktura została opłacona w całości lub kopie faktury z adnotacją “zapłacono przelewem”.
“Mój Prąd” – kiedy wypłaty?
Dotacje z programu “Mój Prąd” będą wypłacane po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i zawarciu umowy o dofinansowanie. Informacje o podpisaniu umowy jest przekazywana beneficjentowi drogą elektroniczną.
Regulamin “Mój Prąd” – szczegóły programu
Pełen regulamin programu “Mój prąd” dostępny jest na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej www.nfosigw.gov.pl.
Budżet programu “Mój Prąd”
Wyznaczony budżet wynosi 855 mln zł, jednak uwzględnia również środki przeznaczone na trzecią edycję programu.
Czy można powiększyć aktualną instalację w programie „Mój Prąd”?
Nie. Program Mój Prąd dotyczy wyłącznie nowych instalacji i nie może dotyczyć wzrostu mocy na zamontowanej już instalacji. Jednak o dofinansowanie nowych, dodatkowych komponentów (magazynów energii/ciepła i systemów zarządzania energią) będą mogli ubiegać się również dotychczasowi beneficjenci, którzy skorzystali z dotacji we wcześniejszych odsłonach programu (dodatkowa dotacja na instalację fotowoltaiczną wynosi 2 000 zł, dla pozostałych elementów, analogiczne jak w pozostałych przypadkach).
Czy dotację z “Mój Prąd” można otrzymać na dwie instalacje?
Tak, beneficjent może złożyć więcej niż jeden wniosek. Dotacja udzielana jest na konkretną instalację podłączoną do licznika dwukierunkowego w danym Punkcie Poboru Energii (PPE).
Czy można otrzymać dofinansowanie na instalację wykonaną samodzielnie?
By otrzymać dotację z programu “Mój Prąd”, wnioskodawcy którzy posiadają niezbędne kwalifikacje mogą dokonać samodzielnego montażu zakupionej mikroinstalacji PV. Do wniosku należy dołączyć wtedy oświadczenie o samodzielnym montażu.
Instalacje Columbus gotowe na program „Mój Prąd„
W naszej ofercie znajdziesz rozwiązania objęte dofinansowaniem z programu „Mój Prąd”. W ramach kompleksowej obsługi, pomożemy Ci uzyskać dofinansowanie.