Z udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej danych wynika, że średnio co szósty wniosek o przyznanie dotacji z programu “Mój Prąd” jest odrzucany. Jakie błędy najczęściej pojawiają się w formularzach wnioskodawców?
Wniosek „Mój Prąd” – jakie błędy skutkują odrzuceniem
Większość złożonych wniosków o dofinansowanie z programu “Mój Prąd” szybko przechodzi procedurę weryfikacyjną. Część wniosków jest jednak odrzucana, ponieważ nie spełnia wymagań programu lub formularz zawiera błędy. Najczęstsze przyczyny odrzucenia wniosku to:
- zła data płatności – zgodnie z zasadami programu “Mój Prąd” płatność za instalację nie może być dokonana przed okresem kwalifikowalności kosztów dla danej edycji,
- brak zaświadczenia od OSD o przyłączeniu mikroinstalacji do sieci, lub zaświadczenie z datą przed okresem kwalifikowalności kosztów,
- brak podpisania/zaznaczenia w formularzu online zgody na przetwarzanie danych osobowych RODO,
- brak oświadczenia o samodzielnym montażu instalacji (w przypadku, gdy była samodzielnie montowana),
- brak podpisu na dokumentach,
- błędnie wpisana moc instalacji – we wniosku wpisujemy moc faktycznie zamontowanych paneli, dane te odnajdziemy na opisie faktury, tabliczkach znamionowych paneli lub w zaświadczeniu z OSD, należy przy tym zadbać o to by dane były spójne,
- moc instalacji nie spełniająca wymogów programu “Mój Prąd” (dofinansowaniu podlegają tylko mikroinstalacje o mocy zainstalowanej od 2 kW do 10 kW).
Należy również pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które są warunkiem uzyskania dotacji z programu “Mój Prąd”:
- dofinansowanie może być udzielone jedynie na nowe urządzenia (wyprodukowane nie później niż 24 miesiące przed instalacją),
- inwestycja nie może być rozbudową istniejącej instalacji,
- kwoty podane we wniosku, powinny być kwotami brutto,
- załączniki jak np. pełnomocnictwo powinny być składane na aktualnym formularzu.
Zasady aktualnej edycji -> Mój Prąd 3.0
Wniosek “Mój Prąd” – jak złożyć?
Aby złożyć wniosek o dofinansowanie z programu “Mój Prąd” należy przygotować załączniki:
- kopię faktury za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej,
- dowód zapłaty faktury/oświadczenie o dokonanej wpłacie,
- zaświadczenie od Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano,
- oświadczenie o samodzielnym montażu instalacji (tylko w przypadku gdy instalacja jest montowana samodzielnie, przy założeniu posiadania niezbędnych kwalifikacji),
- pełnomocnictwo – jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie.
Jeśli posiadasz kilka dokumentów jednej kategorii np. 2 faktury zeskanuj do jednego pliku lub skompresuj do jednego pliku (np. zip).
Gdzie złożyć wniosek Mój Prąd?
By złożyć wniosek należy skorzystać z generatora dostępnego na portalu https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Każda osoba korzystająca z Generatora musi posiadać w nim konto.
Wniosek „Mój Prąd” – kto może złożyć?
Wniosek do programu „Mój Prąd” może być złożony przez osobę fizyczną wytwarzającą energię elektryczną na własne potrzeby, która zawarła umowę kompleksową z Operatorem Sieci Dystrybucyjnej.
Jak uniknąć błędów we wniosku “Mój Prąd”?
Chcesz uniknąć błędów? Pamiętaj, że po wysłaniu wniosku nie możesz go edytować, ani podmieniać w nim załączników, dlatego starannie i z uwagą wypełnij formularz. Zanim wyślesz formularz, dokładnie sprawdź każdą rubryczkę i załącznik.
O ewentualnych brakach lub błędach we wniosku zostaniesz powiadomiony drogą elektroniczną. Na adres e-mail wskazany we wniosku o dofinansowanie otrzymasz wezwanie o korektę. W przesłanej informacji znajdziesz szczegółowy opis zmian, których należy dokonać. Wówczas wniosek będzie odblokowany w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie do dokonania uzupełnienia. Aktualizuj tylko informacje, o które zostałeś poproszony.
Pamiętaj, błędy we wniosku wydłużają czas do otrzymania dotacji. Chcesz mieć 100% pewność, że otrzymasz dofinansowanie? Skorzystaj z doświadczenia naszych specjalistów którzy załatwią za Ciebie całą dokumentację.